Leva i nuet

Kalle satt på kontoret och sneglade på klockan där sekunderna tickade fram i snigeltempo. Kunde inte arbetsdagen bara vara över någon gång? Direkt efter jobbet skulle han, precis som han gjorde varje torsdag, ta en golfrunda med sina kompisar. Han borde kanske koncentrera sig på sitt arbete, men mentalt befann han sig redan på utslagsplatsen vid femte hålet, redo att elegant landa bollen mellan sandbunkern och green.

.

Väl på golfbanan gick det inte så bra. Kalle tänkte hela tiden på sin flickvän Kajsa. De skulle träffas i parken på lördag för att ha picknick. Han tänkte på lukten av hennes hår, ljudet av hennes skratt och glittret i hennes ögon. Han funderade på vad han skulle packa i picknickkorgen. På femte hålet slog han bollen rätt ner i sandbunkern.

.

På lördagen träffades Kalle och Kajsa i parken. De åt upp innehållet i picknickkorgen och pratade lite. Sedan låg de bredvid varandra i gräset. Kalle hade huvudet fullt av rapporter som skulle skrivas på jobbet nästa vecka, olika möten han skulle gå på och funderingar på hur han skulle få det jätteviktiga projektet att bli klart i tid. Dagen därpå insåg han att han inte känt lukten av Kajsas hår, hört hennes skratt, eller sett glittret i hennes ögon.

.

Medveten närvaro

Det är viktigt att leva i nuet, både för att vara effektiv i vardagen och för att kunna njuta av den. Träning i medveten närvaro är därför en central del i att hantera stress. Det är varken konstigt eller farligt att tankarna ibland svävar iväg i såväl tid som rum. Tvärtom kan det till och med vara nyttigt eftersom det erbjuder en kort mikropaus i vardagsstressen. Men om de gör det för ofta eller för länge kan det bli ett problem. Då gäller det att upptäcka vad som pågår, samt att varsamt föra tillbaka tankarna så att de befinner sig här och nu. Det är precis det som övning i medveten närvaro syftar till.